GoeGedacht.be
Onze stad is de voorbije jaren een heel nieuw Mechelen geworden. Mechelen beweegt, verandert, groeit. Tal van nieuwe projecten doken op. Maar enkel met een verleden bouw je nog geen toekomst. Groen! is ambitieus en richt de blik vooruit naar 2020. We zijn heel nieuwsgierig naar de vele ideeën die de Mechelaar over onze stad heeft.
Vertel ons jouw idee waar onze stad nog beter van wordt. Een slim, maf, praktisch, vernieuwend of dromerig idee. Alles kan, alles mag. Een professionele jury houdt al die ideeën tegen het licht en kiest daarna het beste gedacht. Voor de winnaar is een leuke prijs voorzien.
Post je goe gedacht op deze website, stem voor je eigen idee of dat van andere Mechelaars en bepaal zo mee de toekomst van onze stad.
-
Een verbod op nieuwbouw zolang er te slopen/renoveren panden staan.
Bomen, natuur, het zijn de longen van onze aarde. Helaas wordt er de laatste tijd extreem veel natuur weggehaald voor nieuwbouw, dat terwijl er enorm veel verkrotting en leegstand is in onze stad. Dus ik pleit er voor deze natuur te sparen en eerst de reeds bebouwde grond te (her)gebruiken.
Mensen vergeten maar al te vaak dat deze aarde niet alleen ons toebehoort, maar dat hier nog vele andere soorten naast ons leven. Dus als wij al het groen innemen is er nog maar plaats voor één soort, één soort dat bovendien zijn eigen ondergang teweeg zal brengen doordat hij… meer
18 stemmen -
Boulevard van centrum stad naar vaart
Om het groen nog meer te integreren in de stad, lijkt het me een leuk idee om het centrum van de stad (grote markt), via de shoppingstraat Ijzerleen, zo naar de Hoogstraat (nieuwe opportuniteiten voor winkels), langs de Brusselpoort naar de Leuvense Vaart en verder door naar het Vrijbroekpark aan elkaar te koppelen. Zo verkrijg je een aangename boulevard die wandelen of lopen of fietsen of shoppen in de hand werkt. Op die manier kan je op een veilige manier ongestoord (dus niet de drukke ring over) vanuit het centrum rechtstreeks naar het park of de vaart. Het zou ook… meer
6 stemmen -
Krachten bundelen
Waar onze stad beter van wordt? Misschien de krachten bundelen met rood, zodat de kans vergroot dat een goe gedacht niet enkel een goe gedacht blijft, maar een goede daad kan worden!
10 stemmen -
een cambiohalte in elke deelgemeente
Op die manier kunnen de bewoners van de deelgemeentes ook makkelijker zonder eigen wagen leven, vooral dan zij die minder mobiel zijn en zich bv niet meer met de fiets kunnen verplaatsen. In combinatie met fietsparkings en boodschappendiensten kan de wagen makkelijk achtergelaten worden in een randparking
17 stemmen -
Verbod op plastic zakjes in de handelzaken
Ik heb dit al eens aangehaald bij de gemeente, maar toen heeft het niet veel uitgehaald. Daarom vraag ik nogmaals om een verbod te plaatsen op het aanreiken van plastic zakjes in handelszaken!
Elk jaar lijdt hierdoor een onnodig en onacceptabele aantal dieren een verschrikkelijke dood. Komt daar nog bij dat het productieproces van deze zakjes een ecologische nachtmerrie met zich voortbrengt, niet alleen moet men hiervoor kostbare olie aanwenden, men heeft vaak ook nog graag een bedrukking waarvoor men zeer schadelijke inktpatronen nodig heeft, hetzij ze op waterbasis gemaakt zijn
Stop deze vervuiling nu!
Voor zij die niet overtuigd… meer
19 stemmen -
Een groene jeugd
Een groene toekomst begint bij onze educatie. Ik vind dat scholen, ondanks veel goede ideeën hier nog steeds tekort in schieten.
Daarom stel ik voor dat scholen, lager en middelbaar onderwijs er om beurten, met enkele groepen, op uit trekken om in hun directe omgeving zwerfvuil op te ruimen.
De meeste zullen zoiets natuurlijk vies vinden, maar het zal jong en oud des te meer stimuleren om minder vuil op de grond te gooien. Want uiteindelijke zijn het hun kinderen of de kinderen zelf die het vuil dan gaan oprapen!
11 stemmen -
Meer groen langs toegangswegen!
Meer groen langs de toegangswegen van de stad.
Elke dag fiets ik via de Antwerpse- of Liersesteenweg naar Mechelen want fietsen goed voor het milieu, en gezond voor het lichaam toch?
Wel voor het milieu zal zeker positief zijn, maar voor mijn gezondheid? Ik kom echt met een mond vol uitlaatsmaak aan op mijn bestemming, verschrikkelijk!
Er is echt meer groen nodig en niet alleen naast deze wegen. Want nu worden de mensen die positief willen bijdragen aan het milieu gestraft en wordt hun gezondheid geschaad door diegene die elke dag vanuit hun ijzeren kooi op hun gaspedaal drukken.
14 stemmen -
Windmolenpark voor (en door) inwoners
Laat mechelen een studie uitvoeren naar de beste plekken voor windmolens. Peil vervolgens bij de inwoners voor interesse ivm het kopen van een aandeel in het windpark/de windmolen. Vervolgens bundelt de stad het geld en selecteert zij de uitbater/bouwer. In ruil voor de financiering krijgen de inwoners een deel van de opbrengst. Mogelijk kan die worden gegarandeerd door de uitbater of de stad. In ruil voor deze garantie stimuleert de stad het ontwikkelen van groene energie. Indien het contract met de uitbater zorgvuldig wordt opgesteld is het mogelijk het risico sterk te beperken. Op die manier is het voor de… meer
28 stemmen -
Het gebruik van plastic vuilniszakken opnieuw afschaffen
We weten allemaal dat plastic erg belastend is voor ons leefmilieu. De zakken voor vuilophaling die wekelijks onze straten ontsieren tonen dan ook hoe grootschalig het probleem wel is. Vandaar dat ik voorstel om terug te keren naar het oude systeem waarbij de vuilbakken (die rechtstreeks in de vuilniskar geleegd worden) opnieuw dienst doen. We zijn allen te gemakzuchtig geworden met de vuilniszakken die "Oh zo makkelijk" weggegooid worden. Dit kost je misschien iets meer werk in onderhoudt, maar de natuur geeft je zoveel moois terug. Maar vooral deze tip: LET OP JE KOOPGEDRAG en koop zo vaak mogelijk onverpakt.
10 stemmen -
plantenmuur aan brug aan vismarkt
Het uitzicht van de brug wat vergroenen door aan de betonkant groene hangplanten te hangen.
9 stemmen -
Een stationsbib
In het Nederlandse Haarlem werd onlangs de Bibliotheek op het station geopend, een speciale afdeling van de lokale bib, gericht op stationsgebruikers. (Zie de site http://www.bibliotheekophetstation.nl/index.php .)
De stationsbib steunt op een heel origineel concept. Veel treingebruikers zijn ook stevige boekenlezers. Er is niet altijd tijd genoeg om nog langs de bibliotheek te lopen om een nieuwe lading boeken op te halen, en dus komt de bib naar het station.
In de Bibliotheek op het station kunnen treingebruikers actuele boeken en tijdschriften ontlenen. Er is verder ook culturele informatie over Haarlem te vinden en men kan er gebruik maken van… meer
6 stemmen -
straten in Mechelen zonder kasseien
in Mechelen straten zonder kasseien.
9 stemmen -
meer speelpleintjes voor de kleintjes
meer speelplaatsen voor de kleintjes. geen speeltuinen in het centrum.
2 stemmen -
Finse piste van Plaisance tot battelsluis rond de vaart.
omdat sport in Mechelen toch nog steeds op een tweede plaats komt (behalve voetbal dan) zou het leuk zijn voor alle lopers die rond de vaart lopen van Plaisance naar Battel sluis tof zijn om een aangename ondergrond te hebben om op te lopen. Ook verlichting (zeker in de winter) zou welkom zijn. + de vaartkom aangenamer maken met activiteiten (sportgericht)...
16 stemmen -
Een watertaxi tussen Zandpoortvest en de Vismarkt
Handig voor bezoekers van de binnenstad en voor congresgangers (Lamot). Parkeer de wagen aan de rand van de stad en neem de watertaxi!
15 stemmen -
Geluidsschermen langs de E 19
Mooie, kleurrijke,originele of met planten begroeide geluidsschermen plaatsen langs de autostrade die Mechelen van Noord tot Zuid opzadelt met veel lawaai!
Al eens gaan wandelen in het Vrijbroekpark? Zelfs op een zondagmorgen hoor je het lawaai van voorbij razend verkeer, zeker als de windrichting niet meezit voor de Mechelaars. Leve de stilte, zeker in een park (en in de wijken er rond). Laat desnoods iedere lopende cm sponseren door de bedrijven naast de autostrade,door handelaars, door BV's, door de plaatselijke politici, door de gewone Mechelaar of door iedereen die het milieu en de stilte lief is.4 stemmen -
Brahma Kumaris
Alles kan, alles mag, lees ik op de flyer die me in kennis bracht met deze site. Dus voel ik me vrij om m'n gedacht te schrijven. Ik ben bij mijn weten de enige student aan de Brahma Kumaris spirituele werelduniversiteit hier in Mechelen. Daar zou ik graag wat aan doen. Ik kan misschien om te beginnen deze school en hoe ik er mee omga eens beschrijven... Wat denken jullie?
4 stemmen -
Werkgelegenheid voor sociaal zwakkere
Bijkomende sociale werkgelegenheid waarbij kansarmen een bijscholing krijgen, vakkennis leren, zich daarbij sociaal sterker maken en ingezet worden in nieuwe, duurzame jobs.
Voor de opleiding / scholing kan o.a. gedacht worden aan coaches.2 stemmen -
De metro invoeren in Mechelen !
met het dichtslibben van het verkeer kan dit ook wel mee de oplossing zijn! het is misschien wel een futuristisch idee maar stel je eens voor dat je vanuit Leest, bonheiden, Katelijne, Hombeek, Walem, ... de metro kan nemen naar de binnenstad en vice versa. er zouden veel mensen de auto of de bus laten staan. metro zou op belangrijke plaatsen kunnen stoppen zoals het nieuwe ziekenhuis aan de R6 - grote markt - cinema - Imelda ziekenhuis- de verschillende buitenwijken van Mechelen. het zal wel een mooi kostenplaatje hebben maar met de toenemende bevolking zal dit een must worden… meer
12 stemmen -
Font Magic in Mechelen!
Met het idee om nog meer toeristen naar Mechelen te lokken in de binnenstad een fontein met kleuren en muziek neerpoten. zoals in Barcelona ! dit zou wel is wat volk kunnen lokken
9 stemmen